Ave Markus!

zusak.jpg

Relatívne nedávno som pri tradičnom love na nové knižné tipy narazila na meno Markus Zusak. Vôbec nič mi nehovorilo, ale zaujali ma pozitívne recenzie jeho kníh a rozhodla som sa, že dám tomuto Austrálčanovi šancu. Zohnala som si dve z jeho kníh – Posla a Zlodejku kníh. V tomto poradí som ich aj čítala. A spravila som dobre.

Posol ma dostal. Na moje čitateľské zvyklosti celkom tenká knižka, takže som bola zvedavá, čo sa milému Markusovi podarilo do tejto jednohubky dostať. A že som na konci ostala silno prekvapená! Rozohral tu totiž taký príbeh, aký by som neočakávala ani v tých najodvážnejších snoch. Ed, hlavný hrdina knihy, je sympatický, milý mladý lúzer, ktorý akýmsi omylom prekazí prepad banky. Vzápätí mu začnú poštou prichádzať tajomné esá s kontaktmi na ľudí, ktorým má doručiť rôzne správy. Aj keď sa v tom spočiatku dosť mrví, postupne príde na to, čo má robiť a tak ho karty privedú do cesty mnohým zaujímavým ľuďom a udalostiam. Je to svižné, je to zábavné, občas napínavé, ale hlavne, má to úroveň, vtip, pointu, šarm, skvelý literárny štýl a tú správnu dávku pozitívnych pocitov, ktoré sa dostavia po poslednej bodke.

So Zlodejkou kníh je to trošku zložitejšie. Zvyčajne sa mi veľmi nechce do kníh, kde sa rieši holokaust, prípadne vojna ako taká. Lenže potom som sa odhodlala a BUM! Po tom, čo som si prvých pár kapitol zvykala na zvláštny pohľad rozprávača (o ktorom tu nebudem písať vôbec nič, pretože by to bolo ako prezradiť jeden z najdôležitejších koncov), prišlo to nevyhnutné očarenie a ja som hltala jednu stranu za druhou. A v samom závere sa stalo niečo, čo sa mi pri čítaní žiadnej inej knihy v celom mojom živote nestalo – po tvári mi tiekli slzy ako hrášky, srdce ma bolelo a ja som bola nevýslovne smutná kvôli Liesel, ale aj všetkým tým skutočným ľuďom, ktorí si niečím takým museli v danej dobe prejsť naozaj. Táto kniha vás nenechá len tak. Nedá sa zaradiť do kategórie “v pohode, možno ešte niekedy prečítam”. Tá kniha vás zasiahne. Otrasie. Zjemní. Zmení. A prinúti sňať skutočný alebo hypotetický klobúk z hlavy pred majstrovstvom nenápadného chlapíka z Austrálie.

Ivs ♥

PS: Aby som len nechválila – slovenské preklady majú fakt hnusné prebaly. Ikar, môžeš sa hanbiť, že takéto skvosty vypúšťaš do sveta v tak neadekvátnom kabáte.

Leave a Reply

