Rendez-vouz s profíkmi

cuckoo/source: pinterest.com/

Kamaráti, musím sa s vami podeliť o vynikajúci zážitok. Tento týždeň som sa vybrala na predstavenie profidivadla, čo je študentské divadlo Masarykovej univerzity fungujúce pod patronátom Fakulty informatiky. Bola to moja prvá skúsenosť s týmto divadielkom a musím povedať, že bola viac než príjemná.

Tento rok divadlo hralo klasiku medzi klasikami – divadelnú adaptáciu románu Prelet nad kukučím hniezdom, z ktorého vznikol aj slávny a piatimi Oscarmi ocenený film Miloša Formana s Jackom Nicholsonom v hlavnej úlohe. Musím sa priznať, že som film nevidela a román nečítala, takže som nevedela, čo mám od hry čakať. O to milšie som bola neskôr prekvapená.

Dej hry sa odohráva v priestoroch psychiatrickej liečebne, kde si pod dohľadom fašistickej sestry Ratchedovej vcelku spokojne nažíva skupinka sympaticky strelených pacientov. Jedného dňa medzi nich pribudne veselý McMurphy, ktorého na kliniku poslal súd za výtržníctva, opilecké bitky a hazardné hry. Od toho momentu už ani ten blázinec nie je, čo býval, pretože s príchodom McMurphyho sa svet celého ústavu obracia hore nohami. V centre vojnového ťaženia sa ocitá sestra Ratchedová, ktorej nadvládu sa McMurphy snaží pomaly ale isto zlomiť. Ako to už ale v živote chodí, jednotlivec len ťažko zvládne boj proti mašinérii…

Povedzme si narovinu, toto nie je ľahká hra. Povedala by som dokonca, že je veľmi ťažká. Je v nej veľa emočne vypätých scén, striedanie nálad, rýchly sled udalostí. Ono ani to prostredie nie je práve záhradná party za slnečnej nedele. O to viac ma teší, ako skvelo sa s tým študenti dokázali popasovať. Prirodzene excelovali hlavne Tereza Fridrichová v úlohe sestry Ratchedovej a František Fiala čoby rebelský McMurphy, ktorý sa na javisku neváhal ani vyzliecť donaha. Sekundovali im ďalší vynikajúci mladí kolegovia v úlohách pacientov a nemocničného personálu, ktorí podali naozaj skvelé výkony. O to viac medzi nimi vytŕčala slečna Bukovská, ktorá hrala McMurphyho priateľku Candy a ktorá je suverénne najhoršou herečkou, akú som kedy zažila. Nebyť jej, toto predstavenie by nemalo chybu. Takto som sa však počas jej výstupov musela ja, a ako som si všimla, aj iní diváci v mojom okolí pasovať s pocitom trápnosti, čo narúšalo inak výborný dojem. Jediné šťastie, že mala len dva nie príliš dlhé výstupy.

Okrem hereckého ansámblu sa patrí pochváliť aj skvelo zvolenú hudbu  a tiež scénu, ktorá bola jednoduchá, ale výborne vymyslená. Človek sa nestrácal v záplave kulís a mohol sa lepšie sústrediť na to, čo sa dialo na javisku.

Úprimne teda touto cestou ďakujem profidivadlu za krásne prežitý večer a musím len vyjadriť poľutovanie nad tým, že hrá len raz do roka. Ostáva mi teda už len teraz sa tešiť na ďalšie stretnutie. A vy ostatní, ak budete mať príležitosť pozrieť si ich, určite ju využite.

Ivs ❤

Leave a Reply

