Dobrej knižke stačí pár strán…

Dog

Nie každý dobrý román musí byť nutne 600-stranová buchla. Ja som nedávno čítala dve útle, ale vynikajúce knižky a o nich chcem hovoriť dnes.

Prvou z nich bol román Balzac a malá čínska krajčírôčka, ktorý napísal čínsky exilový spisovateľ Dai Sijie. Na 162 stranách rozohral výborný príbeh o sile literatúry a jej možno vplyve na ľudské životy. Dej románu sa odohráva na začiatku 70. rokov 20. storočia počas prebiehajúcej Maovej kultúrnej revolúcie. Dvaja sedemnásťroční chlapci, rozprávač a jeho kamarát Luo, sú kvôli svojim rodičom považovaným za nepriateľov režimu vyslaní na “prevýchovu” do odľahlej horskej dediny. Tu spolu s ďalšími podobne “zaradenými” mladými ľuďmi otročia v baniach a na poliach, odrezaní od rodiny, kultúry a ďalších vecí, na ktoré boli doteraz zvyknutí. Luo s kamarátom si ale aj v takomto prostredí dokážu nájsť spôsob, ako neprepadnúť zúfalstvu a vyriešiť množstvo problémov, ktoré sa im postavia do cesty.

Spočiatku som mala trošku obavy, pretože s čínskymi reáliami som sa pri čítaní zatiaľ dostala do kontaktu len minimálne. Nakoniec sa ale ukázali ako neopodstatnené. Stránky mi ubiehali jedna radosť a než som sa nazdala, bola som na poslednej. Je to príbeh o priateľstve, láske, nezmyselnom režime, odhodlaní či túžbe po umení. Navyše inšpirovaný skutočnými zážitkami autora. A za to sú u mňa body navyše.

***

Druhá “jednohubka” – Čudná príhoda so psom uprostred noci od Marka Haddona. Trochu smutné, ale inak veľmi milé, svieže a zaujímavé. Hlavným hrdinom knižky je Christopher Boone, autista, ktorý má rád poriadok a systém. Jeho svet jedného dňa naruší vražda susedkinho psa a Christopher sa rozhodne, že na vlastnú päsť vypátra vraha. Tým spúšťa rad udalostí, ktoré otrasú jeho životom a prevrátia ho úplne naruby. Čo vyzerá ako jednoduchá a bežná schéma, ale Haddon z nej aj tak dokázal urobiť niečo výnimočné. A nie je to len náhľadom do myslenia postihnutého človeka a jeho vnímania okolitého sveta. Skúste si Čudnú príhodu prečítať a uvidíte sami.  🙂

Ivs

Leave a Reply

