Chlapec v pásikavom pyžame

IMG_20160107_173718

Pravdepodobne ste si všimli, ako hnusne je vonku. Známy grécky mysliteľ Radonis síce hovorí, že počasie je iba stav mysle, ja však idem ľahšou cestou. Namiesto pokusov o zmenu počasia prostredníctvom zmeny myslenia sa prispôsobujem stanoveným podmienkam. Čítam. Tento víkend som zlomila dve knihy. Jedna z nich bola nasledovná: John Boyne – Chlapec v pásikavom pyžame. Pri tejto knižke som sa dopustila základnej chyby, a síce, že som od nej veľa očakávala. O to väčšie bolo potom moje sklamanie, i keď neviem, či sa patrí vyzradiť to hneď takto na začiatku. Asi nepatrí, ale snáď mi to odpustíte.

Hlavným hrdinom knihy je dieťa, deväťročný Bruno, ktorý sa spolu s rodinou sťahuje kvôli otcovej práci z veľkého krásneho domu v Berlíne na nové, pre neho neznáme miesto. V novom domove si postupne nachádza svoj svet a aj kamaráta, akokoľvek sa mu to spočiatku zdalo nemožné. Zároveň ale prichádza na to, že medzi ním a svetom tam vonku stojí viac než vysoký plot z ostnatého drôtu.

Ako ste sa asi dovtípili, táto kniha sa odohráva počas druhej svetovej vojny. Je to príbeh o veľkom priateľstve detí z opačných strán barikády na pozadí otrasných historických udalostí. A hoci si našla množstvo fanúšikov, dostala veľa veľa literárnych cien a bola dokonca sfilmovaná, mňa nedokázala chytiť za srdce. Čo by sa teoreticky takej smutnej knižke, akou Chlapec v pásikavom pyžame je, malo bez problémov podariť, lebo som človek vždy pripravený nechať sa dojať a očariť. Lenže sa to nestalo.

Vlastne ani neviem presne povedať, prečo sú moje dojmy z Chlapca také rozpačité. Neoslovili ma postavy, snáď s výnimkou Bruna a Šmuela. Zdali sa mi nevýrazné, bez chuti a vône, skôr stroje ako ľudia. Chýbali mi rozvinutejšie dialógy. Veľa vecí ostalo len v rovine náznakov. Chápem, že je to knižka primárne pre staršie deti a priamočiarosť by ich mohla šokovať. Napriek tomu mám pocit, že nevypovedanie vecí deju uškodilo. V mojich očiach určite. A tak som sa po poslednej bodke s románom rozlúčila sklamaná. Wow efekt sa tentokrát znovu nedostavil. Na prvú “prefackávaciu” knižku tohto roku si teda ešte budem musieť počkať. Ale zatiaľ som trpezlivá.  🙂

Ivs ♡

Leave a Reply

