Marťan

martian

 

Uplynulo päť minút odvtedy, čo som prečítala poslednú vetu tohto románu. A keďže som tu, namiesto toho, aby som si užívala rušný nočný život nášho malomesta, múdri sa dovtípia, že to nebude len tak. Stalo sa totiž niečo super. Čítajte.

Román Marťan od Andyho Weira rozpráva príbeh botanika, inžiniera a astronauta Marka Watneyho, ktorý sa so svojou posádkou zúčastňuje vesmírnej misie na Marse. Po nešťastnej udalosti sa Mark jedného krásneho dňa prebúdza a zisťuje, že ostal na tejto nehostinnej planéte sám ako prst, s obmedzenými zásobami a bez možnosti komunikácie so Zemou. Ostalo mu ale niečo iné – kopa znalostí a veľké odhodlanie prežiť.

Na prvý pohľad vyzerá ten dej ako popis každého druhého hollywoodskeho sci-fi filmu, čo by prípadne mohlo slabšie povahy odradiť od čítania. Lenže chyba lávky, milí drahí. Zamávame predsudkom na ich cestu do krajiny zabudnutia a pripravíme sa na realitu, ktorá je nasledovná – tá kniha je najmega!!! Ani neviem, čo chváliť skôr. Či Weirov pútavý a vtipný štýl. Zrozumiteľné popisy a opisy, v ktorých sa človek nestratil. Alebo zaujímavo napísané postavy. Pretože toto všetko tam bez debaty bolo. Predovšetkým tam však bol Mark Watney, postavička ako zo sna. Vynaliezavý, činorodý, sympatický, odvážny. Ale hlavne prenádherne cynický, za čo má u mňa úplne najviac bodov. Vo filmovej verzii navyše s tvárou Matta Damona, čo tiež nie je na škodu. Tu nasleduje obligátne konštatovanie, že film som videla, veľmi sa mi páčil, ale znovu platí, že knižka je lepšia. Ako vždy.  🙂

Aby som to zhrnula, uplynulých pár dní som strávila v posteli s niečím, čo ma skutočne bavilo. Radujem sa z toho, pretože ma teší tráviť svoj čas takýmto spôsobom. A je tu ešte jeden dôvod navyše – beriem to ako prelomenie tej nešťastnej novoročnej série knižných sklamaní a budem veriť, že je to začiatok dlhej série knižných nadšení. Ak vás postihla podobná kliatba, skúste ju zvrátiť Marťanom, mne sa osvedčil. Dankovi ďakujem za zapožičanie a vám ostatným odkazujem – teším sa nabudúce.  🙂

Ivs ♡

Leave a Reply

