Dívka, která spadla z nebe

IMG_20160312_170734

 

Na obrázku vyššie vidíte knižku. O tej dnes bude reč. Kto by to bol povedal…

No, humor som už urobila, smiech doznel, teraz k vážnym veciam. Po dlhšom čase znovu tip od Lukáša (děkuji, kámo!) a po nie tak dlhom čase znovu knižka odohrávajúca sa počas 2. svetovej vojny. Tentokrát ale nejde o žiadny srdcervúci príbeh z koncentračného tábora, ale o román z prostredia britských tajných agentov nasadených v zahraničí.

Hlavnou hrdinkou knihy je mladučká Marian Sutrová, ktorú vďaka jej dokonalým jazykovým znalostiam naverbujú britské zvláštne jednotky, aby sa stala členkou tajnej siete operujúcej na území okupovaného Francúzska. Marian sa podrobuje tvrdému výcviku, kde sa naučí mnoho užitočných vecí, akými sú zaobchádzanie so zbraňami a výbušninami, parašutizmus alebo odolávanie brutálnym metódam výsluchu. Následne je vyslaná na nepriateľské územie, kde je poverená celým radom úloh. Zvlášť jedna z nich – presvedčiť mladého vedca Clémenta, svoju lásku z mladosti, aby opustil krajinu a pridal sa v Londýne k vedcom pracujúcim na vyvinutí atómovej bomby – sa ukáže ako niečo, čo môže Marian stáť nielen slobodu, ale aj život.

Ja osobne som špionážnych románov veľa nečítala. Vlastne si takto narýchlo spomínam len na Mlsouna od Iana McEwana. A musím podotknúť, že Dívka, která spadla z nebe mi ho v istých momentoch trochu pripomínala. Neviem, či to bolo vďaka tomu, že hlavnými hrdinkami boli v oboch prípadoch mladé ženy alebo tým, že som obidve knihy čítala v českom preklade, ktorý sa mi navyše zdal trochu útrpný. Pravdou však je, že Dívka, která spadla z nebe nie je zlý príbeh, len je na môj vkus trošku pomalý. Naplno sa to prejavilo vo chvíli, kedy som sa dostala do polovice knihy a uvedomila si, že stále čakám, kedy sa niečo začne diať. Nedočkala som sa. Až na konci som totiž pochopila, že Mawerov štýl je iný. Darmo by človek hľadal akciu a strieľačky v štýle bondoviek, tých je tam naozaj poskromne. Mawer skôr vykresľuje atmosféru, postavy, vojnové dusno poletujúce naokolo. A ide mu to veľmi dobre, pretože musím povedať, že som sa napriek vyššie spomínanej absencii akcie pri knihe nenudila. Našla sa ale aj vec, ktorá má potenciál čitateľa nahnevkať. Otvorený koniec. Z knižky totiž vypadnete prakticky uprostred situácie. Bez toho, aby ste sa dozvedeli, ako to s Marian a ostatnými dopadlo. Jedného aby čert uchytil od jedu. Mne sa to ale nestalo, lebo, hi-hi-hi ha-ha-ha, viem, že o tri dni vychádza druhý diel a viem, o čom bude. Tak aspoň niečo mi vnieslo pokoj do duše.  🙂

Čo dodať pred záverečnými titulkami? Je to v podstate priemerný príbeh, ničím nevyniká, ale ničím ani neurazí. Marian a všetkých okolo si obľúbite. Možno vám kniha dokonca rovnako ako mne vnukne pár myšlienok o odvahe a ďalších veciach, ktoré tam budete schopní rozoznať. A tak to v konečnom dôsledku vlastne bude mať svoj zmysel.

Ivs ♥

Leave a Reply

