Nezmar

Guenassia

Existuje pár autorov, ktorým keď vyjde nová kniha, dostávam mimoriadne neodbytné nutkanie okamžite si ju prečítať. Jean-Michel Guenassia by pokojne mohol byť jeden z nich, lebo po Nezmarovi som sa sápala veľmi skoro po jeho vydaní. Prakticky sa ešte ani nestihol rozkukať mimo krabice a ja už som ho niesla do svojej nory. Ale nahováram si, že je to sen každej knižky, takže jej to určite nevadí, však? Však?

Začnime takto – v súvislosti s Guenassiom u mňa panuje niečo ako spomienkový optimizmus. Ešte stále ho mám zafixovaného ako človeka, ktorý napísal Klub nenapraviteľných optimistov, čo bola knižka, z ktorej som si sadla na zadok. A tak stále dúfam, že rovnaký pocit nájdem aj v ďalších jeho románoch. Stoprocentnímu riziku sa to nepodarilo, i keď to bola podľa všetkých merítok nadpriemerná kniha. A ako je na tom Nezmar?

Dosť podobne. Aj keď sa znovu jedná o vynikajúco napísanú knihu so zaujímavou zápletkou, výbornými postavami a jazykom, ktorý funguje, nepodarilo sa Guenassiovi ani tentokrát u mňa dostať tam, kam s Klubom nenapraviteľných optimistov. Nevadí, možno nabudúce. Keep trying, Mr. Writer.

Teraz čo-to k dejočku. Hlavným hrdinom románu je Tom Larch, chlapec a neskôr muž pochádzajúci zo zmiešanej rodiny, ktorý sa po rôznych životných útrapách stáva vojakom britského námorníctva. Jeho zvláštna schopnosť prežiť aj tie najťažšie nehody mu vynesie prezývku Nezmar a pozornosť celého sveta. Vďaka tomu ho neskôr tajomný miliardár požiada o pomoc pri pátraní po synovi, ktorý sa bez stopy stratil v Indii. Tom sa tak vydáva do svojej niekdajšej vlasti, aby našiel strateného dediča a zároveň tam zažil veľa neuveriteľných vecí.

A keďže sú všetci určite zvedaví hlavne na môj názor, prejdime rovno k hodnoteniu. Ako som spomínala už vyššie, kniha je veľmi dobre napísaná. Z hľadiska štýlu jej teda nie je čo vytknúť, číta sa to rýchlo, ľahko a bez zádrheľov. Postavy sú sympatické, dobre vystavané a uveriteľné. Námet si Guenassia tiež zvolil skvelo. Tu ale prichádza kameň úrazu – jeho potenciál dostatočne nevyužil. Zaujímavú zápletku dobre rozpracoval, ale podľa mňa nedopracoval. Prišlo mi to, akoby kniha nebola dokončená. V jednom momente prežívate s Tomom drámu a na ďalšej strane – díky, dovi, zhasnite. Vypadnutie z knihy bez varovania a bez pardonu. Skrátka a dobre, románu chýba poriadny koniec. Čo je večná večná škoda, lebo to so mnou mal rozohraté dobre.

Aby som teda uzavrela svoje hodnotenie veľmi aktuálnou olympijskou športovou hantýrkou, udeľujem vysoké známky za technické zvládnutie skoku, ale ten dopad do vody, ten pokazil celý dojem. Možno nabudúce.  🙂

Ivs ♥

Leave a Reply

