Rok z rýchlika

img_20161211_161036

Viem. Od augusta bolo ticho. Seriózne som zvažovala, že už bude navždy. Ale potom som zistila, že tento priestor je spôsobom, akým zo seba aspoň trochu dostať tisíc trápení, o ktorých sa nemôžem s nikým rozprávať. A pretože sa blížia Vianoce, kedy je každý tip na darček dobrý, rozhodla som sa napísať o tom najlepšom, čo som tento rok čítala. Možno to niekomu uľahčí rozhodovanie.  🙂

Terry Pratchett a Úžasná Zeměplocha

Po sérii Terryho Pratchetta som pokukovala už dosť dlho, vždy mi ale chýbalo to povestné malé postrčenie. To prišlo tento rok spolu s Dančom. Teraz je polovička decembra a ja mám za sebou prvých 5 kníh (Barva kouzel, Lehké fantastično, Čaroprávnost, Mort, Magický prazdroj). Výsledok – som zamilovaná. Skvelo napísaná fantasy s tými najkúzelnejšími postavami, veľmi vtipná, veľmi milá, veľmi svižná, plná akcie a zábavy, napätie tiež nechýba. Ak hľadáte niečo, čo by zodpovedalo tejto charakteristike, ak máte radi mágov a čarodejnice, mysliacu batožinu, zvieratká, lietajúce koberce alebo melancholickú Smrť, to všetko tam nájdete. Čítajte. A hlavne – čítajte v českom preklade alebo v anglickom origináli! Na nejaké slovenské vydania zabudnite. Nie! Ani úryvok! Ani jeden riadok! Pusť! Fuj to! Kill it with fire!

Barbora Kardošová a Traja kamoši a fakticky fantastický bunker

Tento rok som čítala niekoľko detských kníh, táto bola ale suverénne najlepšia. Rozpráva príbeh Juraja, prostredného z troch bratov, ktorý sa cíti tak trochu outsiderom, preto uteká z domu a nachádza si troch nie tak úplne zvyčajných kamarátov. Knižka je to krásna – nielen svojím obsahom, ale aj spracovaním. Skvelá obálka, ilustrácie, použité fonty. Vynikajúci príbeh, humor a literárna iskra. Krásny darček pre kohokoľvek od 8 rokov vyššie. Resp. každého, kto ešte nie je skostnateným starým páprdom, ktorý už dávno zabudol, že bol niekedy malý. A dobrá správa na záver – minulý týždeň vyšlo pokračovanie – Traja kamoši a fakticky fantastický poklad. Už si naň brúsim zuby. Alebo žmurkám na Ježiška.

Terry Hayes a Ja, Pútnik

Na prvé počutie som si myslela, že je to kniha s náboženským motívom. Niečo ako Coelhov Pútnik do Compostely alebo tak. Potom som ale zistila, že je zaradená do kategórie detektívka/thriller. A že je dosť hrubá. A že recenzie sú oslavné a nadšené. Tak reku, sem s tým. A tak vám poviem, svalovica na očiach z rýchlosti čítania. Najlepší príbeh v tomto žánri, aký som tento rok dostala do rúk. Román z prostredia amerických tajných služieb čitateľa povodí krížom krážom po svete, v ktorom sa agent s krycím menom Pútnik snaží zabrániť najhoršiemu teroristickému útoku v dejinách ľudstva. Nevydýchnete si, kým to nedočítate a nezistíte, ako to dopadlo. A to je vlastne aj základný atribút dobrého thrilleru, nemám pravdu? Tak aký iný dôkaz by ste ešte chceli?

Anne-Laure Bondoux, Jean-Claude Mourlevat a Drahý příteli

Víťazom v kategóriách francúzska literatúra, román v nezvyčajnej forme a skvelá kniha v hnusnom kabáte je knižka Drahý příteli. Román písaný vo forme emailov rozvíja príbeh známeho francúzskeho spisovateľa a jeho neznámej obdivovateľky, ktorých spája oveľa viac, než len knihy. Je to ňuňuškovská knižka plná pohody a krásnych slov, napriek historke v pozadí, ktorá už veselá rozhodne nie je. Ukážka toho, ako sa z dvoch úplne neznámych ľudí môžu stať blízki priatelia napriek tomu, že sa nikdy nestretli. Určite sa oplatí dať tomu šancu. Škoda len tej hnusnej neónovej obálky. Argo, nabudúce sa snaž viac.

Evžen Boček a Aristokratka na koni

Kto ma číta pravidelne (muahahahaha), ten si možno pamätá, ako som sa pred 2,5 rokmi zamilovala do rodinky Kostků z Kostky. Tento rok vyšlo tretie pokračovanie, na čo som vôbec nebola pripravená. Proste som jedného krásneho jesenného dňa len tak prechádzala pripravované novinky na webstránke Martinusu a zrazu BUM – tretí príbeh Aristokratky!!! Srdiečko mi vynechalo dva údery. Po vyjdení som si knižku okamžite zakúpila a prečítala. A boli tam, moji milovaní hrdinovia. Síce od posledného dielu trochu spanštení, ale stále neortodoxní, drzí, blázniví, so zmyslom pre suchý humor. A s vyhliadkou na ďalšie pokračovanie ich príbehov. Ak ste teda nečítali prvé dva diely, je čas to napraviť.

A teraz z iného súdka. Keďže police v kníhkupectve pretekajú možným aj nemožným, rozhodla som sa s vami podeliť aj o svoje najväčšie tohtoročné knižné sklamania. Aby ste vedeli, pri čom máte minimálne poriadne pouvažovať, či je to hodné peňazí, ktoré v pote tváre zarábate vo svojich zamestnaniach. Takže:

J.K. Rowling, J. Tiffany, J. Thorn a Harry Potter a Prekliate dieťa

Najväčšie knižné sklamanie tohto roka. Milujem celú pôvodnú sériu Harryho Pottera. Ale toto nie. Toto bolo zlé. A ja sa pýtam – PREČO? Prečo ste mi toto museli urobiť, Joanne Kathleen? Nestačili všetky tie úmrtia v Daroch smrti?

Jonas Jonasson a Zabijak Anders a jeho priatelia (A sem-tam nejaký nepriateľ)

Zlé. Zlé, zlé, zlé, zlé, zlé. Zlé. A aby som nezabudla, ešte aj zlé.

Agnés Martin-Lugand a Šťastní ľudia čítajú a pijú kávu

Pozrite si komentár k Zabijakovi Andersovi, vynásobte ho milónom, prelejte balsamicom, podávajte s tarhoňou a dáždničkom, zatiaľ čo vám bude z kazeťáku spievať opitý David Hasselhoff svoju Hugačagu zmixovanú so zvukom lesného rohu. A máte zhruba štvrtinovú predstavu o tom, ako veľmi môže byť nejaká kniha zlá.

Toľko na dnes odo mňa. Majte krásny advent!

Ivs ♥

Leave a Reply

