Hotel

 

Zasa tu máme nový rok. Vlani sa mi moje čitateľské ciele naplniť nepodarilo, tak to chcem tento rok skúsiť znovu. Lebo veď prečo nie. Sedmička v roku podľa astrológov určite niečo znamená a aj keď mi je úplne ukradnuté čo, berme to ako dobré znamenie. Sedmička je šťastné číslo. Ja som sa rozhodla prečítať sedem desiatok kníh. To nebude náhoda.

Svoj čitateľský rok som odštartovala románom Hotel od Arthura Haileyho. Bolo to vôbec prvýkrát, čo som prišla do kontaktu s niektorým jeho dielom a tak som bola zvedavá, ako si my dvaja sadneme. Z minulosti som ale na túto knihu mala viacero pozitívnych recenzií, preto som verila, že ma nečaká sklamanie. Nečakalo…

Zaškatuľkovať Hotel do nejakej konkrétnej kategórie je trochu problém. Nejde ani o detektívku, ani o thriller, ani o humoristické dielo. Zrejme najlepšie román vystihuje zaradenie medzi spoločenské romány s prvkami drámy.

Tento spoločenský román s prvkami drámy privedie čitateľov do prostredia rušného hotela St. Gregory, ktorý sa nachádza v americkom New Orleanse. Počas piatich dní sa v ňom odohráva nespočetné množstvo príbehov a epizód rôznej významnosti, ktoré vyvrcholia do krízy, akú nikto nečakal. Hotel ponúka pohľad do života zamestnancov hotela i jeho hostí a zároveň načrtáva problematiku konkurenčného boja medzi nezávislými hotelmi a neustále sa rozrastajúcimi hotelovými sieťami. Na každej stránke tak čitateľ nájde osobné drámy hostí a personálu, popis problémov spojených s prevádzkou hotela i boj o jeho ďalšiu existenciu.

Poďme si teraz povedať, prečo je Hotel podľa mňa dobrá knižka. Po prvé – prostredie. Hotel ako miesto deja nie je úplne obvyklý a tak si trochu rozšírite čitateľské obzory. Ja to taký mikrosvet fungujúci podľa vlastných, nie vždy morálnych, pravidiel. Špecifický priestor s presne danou hierarchiou. Ako pozadie pre všetko, čo sa deje, funguje výborne.

Po druhé – postavy. Hailey má dar vykresľovať charaktery. Hlavný hrdina Peter McDermott je vyložený sympaťák, hoci to chvíľkami dosť dobre zakrýva svojím jednaním. Všetky ostatné postavy sú tiež spravené super, tak akosi uveriteľne. A zároveň ľudsky, pretože sa nakoniec pristihnete pri tom, že aj tým zloduchom v niektorých veciach držíte palce.

A po tretie – akcia. Pri Hoteli sa totiž človek ani chvíľku nenudí. Už už sa zdá, že vody sa ustálili, všetko je v pohode, všetko šlape ako hodinky. A zrazu bum, rasový škandál. Bum, krádeže. Bum, problém v kuchyni. Bum, záchrana života. Kým si stihnete všimnúť, ste na konci. A tá očakávaná ustálená voda nikde.

Sečteno a podtrženo, ako hovoria bratři Češi, Hotel mi vyšiel ako veľmi dobrý román. V súčasnosti sa už dá síce kúpiť len v antikvariátoch, prípadne požičať v knižnici či u známych, stojí ale za tú trochu námahy.

Majte krásne dni, vy dobrí ľudia.

Ivs ♥

Leave a Reply

