Smrť a iné okamihy môjho života

Niedlich

Zdá sa vám niekedy, že je váš život príliš nudný a chcelo by to nejaké oživenie? Myslíte si, že by tým oživením mohla byť smrť? Konkrétne pán Smrť v úlohe najlepšieho kamaráta? Tak to by ste si mali prečítať knižku Smrť a iné okamihy môjho života od nemeckého autora Sebastiana Niedlicha.

Tento román s podtitulom Čierna komédia o vážnych veciach rozpráva životný príbeh Martina, ktorý sa ako malý chlapec pri smrteľnej posteli svojej babičky stretáva so Smrťou. Martin z toho pochopiteľne nie je až tak veľmi nadšený, Smrť je naopak veľmi šťastný, že ho konečne niekto vidí a počuje. Postupne sa medzi oboma buduje zvláštny vzťah podobný priateľstvi a Smrť prenáša na Martina niektoré zo svojich schopností, čo však obyčajnému človeku občas pekne komplikuje život. Na stránkach knižky sledujeme jednotlivé fázy vývoja Martinovho vzťahu k zvláštnemu priateľovi, jeho snahy o prekazenie plánov, zvrátenie behu udalostí a predurčeného osudu, ale aj osobné drámy, s ktorými sa musí vyrovnávať.

K tejto knižke som sa dostala vlastne náhodou, zaujala ma jej veselá žltá obálka a popis, ktorý nevyzeral úplne márne. Rozhodla som sa dať jej šancu, aby som si trochu rozšírila obzory a prečítala si niečo od nemeckého autora, čo zväčša nerobím. A okrem toho som bola zvedavá, ako postavu Smrti poňal iný autor než Terry Pratchett, stvoriteľ vynikajúceho Smrťa obývajúceho Zeměplochu (nikto ma neprinúti použiť slovo “Plochozem”).

A čo som zistila? Že je to knižka priemerná. Prečítala som ju na jeden záťah za pár hodín, čo naznačuje, že sa číta naozaj ľahko. Niedlich píše zaujímavo, dialógy znejú normálne a realisticky, opisy nie sú prehnané, hlboké filozofické úvahy tu na vás nečíhajú na každej strane, aj keď by sa to možno od takejto knihy očakávalo. Namiesto toho sledujeme myšlienkové pochody Martina, ktorý sa snaží nejako vyrovnať so všetkým, čo sa okolo neho deje, hoci si na to vždy nezvolí ten najlepší možný spôsob. Na druhej strane nejde o žiadny prelomový román, ktorý by sa mal okamžite zaradiť do učebných osnov. Je to taká tá kniha, čo neurazí, ale veľmi pravdepodobne ani prehnane nenadchne.

Martin ako postava bol aspoň pre mňa pomerne zaujímavý. Výnimočným ho robí práve jeho vzťah k Smrti a s tým súvisiace udalosti. Napriek tomu sa snaží ako môže, aby prispel všetkými svojimi silami k tomu, čo považuje za správne. To sa však často Smrti nepáči, čím dochádza ku konfliktom medzi oboma protagonistami. Dokázali by ste sa nečinne prizerať, ako sa utopí malé dieťa, len preto, že vám Smrť povedal, že je to jeho osud? Alebo by ste sa tomu pokúsili zabrániť? Martin je z druhej kategórie. Cítiť z neho človečinu a dobré srdce. Smrť takisto nie je zlý, vystupuje skôr ako neutrálna postava. Opakovane zdôrazňuje, že nerozhoduje o tom, kto zomrie a kto prežije, len plní svoju úlohu prevádzača duší. Na rozdiel od Martina je pomerne stály, neprechádza žiadnym väčším prerodom. Martin sa pochopiteľne s pribúdajúcimi rokmi vyvíja, čo vytvára ďalší kontrast medzi oboma postavami.

Moje celkové hodnotenie je teda viac-menej pozitívne. Nie je to knižka, z ktorej by niekto padol na zadok, má ale zaujímavý námet. Človeku pri nej môže napadnúť veľa rôznych otázok. Ten humor, ktorý by som čakala od čiernej komédie, bol skôr nenápadný. Rozprávanie v prvej osobe celý príbeh zľudštilo a podľa mňa knižke dosť pomohlo. Smrť a iné okamihy môjho života teda hodnotím ako oddychové čítanie, ktoré vám môže, ale nemusí vyplniť čas. Ak si ho prečítate, fajn. Ak si ho neprečítate, určite neprídete o nič zásadné. Ako som spomínala vyššie, je to skôr priemerná knižka, než veľdielo. A tak to nechávam na vás – prečítajte si ju alebo nie. Násilím tlačiť vám budem iné knižky.  🙂

Ivs ♥

Leave a Reply

