To je Život!

Rhodes

Pôvodne som si myslela, že túto knižku nebudem vôbec recenzovať, lebo všetko podstatné o nej už skvelo zhrnula napr. monicqa. A tiež preto, že prvých 80 strán som si myslela, že ju ani nedočítam. Potom som sa ale prehupla za túto kritickú hranicu a s každým ďalším riadkom už to bolo lepšie a lepšie. Takže tu máte recenziu na román To je Život! od Dana Rhodesa, užite v zdraví a duševnej sile.

Ako sa sluší a patrí, začneme najskôr popisom deja. V centre pozornosti románu sa nachádza mladá študentka umenia Aurélia. Tá jedného krásneho rána vrhne v rámci svojho umeleckého projektu kameň do ľudí na námestí, pričom nešťastne zasiahne bábätko v kočíku. Za trest ho dostáva na týždeň do opatery. Okolo Aurélie sa začínajú odvíjať osudy ďalších ľudí. Jej profesora zo školy, najlepšej priateľky, umeleckého kritika prestížnych novín, záhadného umelca. Všetky tieto zdanlivo nesúvisiace postavy však výrazným spôsobom zasiahnu do deja a spôsobia, že sa Auréliin život začne uberať smerom, ktorým vôbec nepredpokladala.

Najskôr snáď niečo k samotnej hlavnej hrdinke. S Auréliou som mala trochu osobný problém, ktorý podľa mňa pramenil v protichodných pocitoch, ktoré vo mne vyvolávala. Na jednej strane som s ňou musela sympatizovať – polosirota s minimom priateľov, takmer nijakou sebaistotou a neistými vyhliadkami do budúcnosti. Na strane druhej mi liezla na nervy – rozhodnutia, ktoré nemali nič spoločné s elementárnou logikou alebo zdravým sedliackym rozumom, detinské správanie, zaslepenosť a ochota myslieť si o každom hneď to najhoršie. Tieto protichodné črty spôsobili, že som si k nej dosť dlho budovala nejaký vzťah, vo finále som jej ale priala, aby to všetko dopadlo dobre.

O čo problematickejšia bola pre mňa Aurélia, o to väčšie potešenie som našla v ostatných postavách románu.  Správňaci aj magori boli napísaní tak, že som si ich dokázala obľúbiť hneď. Samozrejme že v odlišnej miere, ale predsa. A nepotrebovala som na to ani veľa času.

Veľmi sa mi páčil aj spisovateľský štýl Dana Rhodesa. Bol svieži, mierne satirický a čítal sa príjemne. Príjemne v mojich predstavách znamená, že som sa nezasekávala na problematických miestach, ale čítala som na jeden nášup. Neviem, nakoľko za to môžeme vďačiť prekladu, ale toto ma v knihách vždy poteší.

Môj celkový dojem je teda pozitívny, a to napriek spomínanému problematickému úvodu. V priebehu knihy sa to totiž postupne vylepšovalo, až to dospelo k záveru, s ktorým som bola vyložene spokojná. Rhodes dokázal spojiť veci, o ktorých by som v priebehu čítania ani nepredpokladala, že sa spojiť dajú. Preto vám odporúčam, aby ste skúsili dať románu To je Život! šancu. Najmä ak obľubujete kulisy Paríža, správnu dávku podivností a nevšedné príbehy. Prípadne dajte vedieť, ako sa vám to páčilo.  🙂

Ivs

Leave a Reply

