Američtí bohové

Gaiman

Američtí bohové sú vraj najlepšia kniha, akú Neil Gaiman napísal. Aspoň to tvrdí jeden tábor prívržencov. Druhý tábor cheeruje skôr knihe Nikdykde. Tú som čítala nedávno, preto som sa rozhodla, že si prečítam aj Amerických bohov, nech sa viem správne rozhodnúť. Plus ma k tomu postrčila aj informácia o tom, že sa z knihy natáča seriál. A ja mám podozrenie, že ho budeme pozerať.

Dej knihy sa točí okolo hlavného hrdinu Stína, ktorý po troch rokoch vychádza z väzenia a teší sa na normálny život v starej práci a s milovanou manželkou. Kým však k tomu stihne dôjsť, zasahuje krutý osud a Stín ostáva bez práce a domova. Preto prijme ponuku na prácu od záhadného pána Středu a stáva sa jeho šoférom, spoločníkom a pravou rukou. Odvtedy Stín dennodenne testuje svoje hranice, zažíva nebezpečné situácie a odhaľuje tajomstvá, o ktorých by väčšina ľudí tvrdila, že nie sú reálne možné.

Ako sme si už u Gaimana zvykli, ten chlap má neskutočnú fantáziu. Vymyslieť si celý svet vysídlených bohov a vojen medzi nimi, to chce predstavivosť vysoko nad rámec tej priemernej. Z každej postavy dokázal vyrobiť charakter do najmenších detailov, hoci si ho často musíte domyslieť skôr na základe ich jednania, než že by vám ich Gaiman naservíroval priamo pod nos. A tak sa dohadujete a odhadujete, či je Středa naozaj úplný chrapúň alebo je len nepochopený a nespravodlivo odsudzovaný, prípadne či je Stín dobrák alebo vás o tri strany ďalej prekvapí.

Ja sa ale musím na tomto mieste priznať, že som z Amerických bohov dosť zmätená. Tempo tej knihy bolo také zbesilé, že som ho stíhala sledovať iba v momentoch, keď hrdinovia sedeli v aute a niekam sa presúvali. To malo za následok, že som v neskorších fázach knihy úplne nechápala, čo sa deje a prečo. Možno by pomohlo, keby som sa k problematickým pasážam vrátila a prečítala si ich znovu, toto som si ja ale akosi nezvykla robiť.  🙂

Celkovo sú teda moje dojmy skôr rozpačité a ak by som si mala vybrať najlepšiu Gaimanovu knihu, pridala by som sa do tábora fandiacemu Nikdykde. Nevylučujem, že to s Americkými bohmi po nejakom čase skúsim znovu, nateraz mi ale asi stačilo. Nikoho od čítania však rozhodne neodrádzam, Gaiman je výborný a treba si naňho vytvoriť vlastný názor. Tak do toho. 🙂

Ivs

Leave a Reply

