Slávik

slavik

Mám síce rozpísanú ešte inú recenziu, dnes som ale dočítala Slávika od americkej autorky Kristin Hannah a chcem vám to okamžite zvestovať! Pretože tú knihu si jednoznačne musíte prečítať. Vo tom žádná…

Možno nie je dobré prejaviť svoj názor hneď na začiatku recenzie, ale ja verím, že vaša vrodená zvedavosť vás prinúti čítať aj ďalej. Aby ste zistili, prečo som z tejto knihy taká nadšená. Ako sa už ale stalo dobrým zvykom, najskôr stručné priblíženie deja:

Slávik je príbeh o živote dvoch sestier z francúzskeho vidieka. Hoci sú obe dcéry tých istých rodičov, ani by nemohli byť odlišnejšie. Kým Vianne je manželka a matka, ktorá v prvom rade myslí na blaho svojej rodiny, Isabelle je nespútaná rebelka, tvrdohlavo si stojaca za tým, čomu verí. Do ich životov však vtrhnú Nemci a spolu s nimi druhá svetová vojna. Ponuré časy ich prinútia zaujať stanovisko a vyrovnať sa so situáciou podľa svojho svedomia. Slávik detailne ukazuje všetky hrôzy vojnových rokov, hlad, zimu, besnenie nacistov, nebezpečenstvo, beznádej, strach a utrpenie. Je to však aj príbeh o veľkej odvahe, láske, nezlomnosti ducha a ľudskej obetavosti.

Knihy odohrávajúce sa počas vojny na mňa väčšinou naozaj silno zapôsobia. Slávik v tomto nebol žiadnou výnimkou, i keď by sa patrilo povedať, že patril k tomu najlepšiemu, čo som v danom žánri čítala. Veľmi sa mi páčili postavy Vianne a Isabelle. Na prvý pohľad ide o dva úplné protipóly, v jadre sú ale obe odvážne ženy, hoci každá z nich vedie svoj boj odlišným spôsobom. Nebudem vám to popisovať bližšie, aby som vám nepokazila radosť z čítania. Povedzme však, že vďaka knihe zistíte, aké rôzne podoby môže mať hrdinstvo a aké ťažké je prejaviť ho v kritických chvíľach.

Slávik má obrovskú výhodu v naozaj skvelom príbehu, ktorý vás zaujme od prvej vety a vydrží mu to až po vetu poslednú. Autorke sa podarilo vyhnúť dlhým úmorným opisom, zbytočným dialógom a inej vate, ktorá dej zbytočne zdržiava. Jej štýl je pútavý, napriek ťažkej téme sa dobre číta a k rozprávaniu tohto typu podľa mňa pasuje. Do ďalšieho vydania by možno v slovenskom preklade mohli ešte vychytať pár chybičiek, ktoré sa tam objavili, nešlo ale o nič zásadné, boli to skôr drobnosti. Pochváliť naopak musím obálku, tá sa vydavateľstvu naozaj podarila.

Aby som to zhrnula – Slávik je vynikajúco napísaná a veľmi dojímavá kniha o zápase obyčajných žien o prežitie. Pohladí na duši, napriek tomu, aká je neskutočne smutná. Myslím, že každá ďalšia kniha o vojne, do ktorej sa pustím, to bude mať so mnou ťažké, pretože latka je vysoko. Na to si ale asi chvíľku počkám, pretože kým vo mne doznejú dojmy z tejto knihy, pustím sa do niečoho ľahšieho. Vy si ale dajte poradiť a túto knihu zaraďte do svojho čítacieho programu čo najskôr.

Ivs

Leave a Reply

